Dobrze napisane ogłoszenie adopcyjne to już połowa Twojego sukcesu w ramach poszukiwania nowego domu dla zwierzaka. Jak napisać ogłoszenie adopcyjne? Jak to zrobić w taki sposób, by realnie przyciągnąć uwagę i zebrać dużo reakcji czy udostępnień, a przede wszystkim – zapewnić sukces adopcyjny?
To wiedza, która przyda się każdemu wolontariuszowi, fundacji, a także osobom, które prowadzą dom tymczasowy! Z niniejszego artykułu skorzystać może też każdy, komu zdarzyło się znaleźć psa lub kota i przygotować go do adopcji. Zaczynamy! 🙂
Czytaj też: KIEDY PIES TRACI SIERŚĆ?
Ogłoszenie adopcyjne musi być wizualnie atrakcyjne
Ponieważ żyjemy w epoce wizualnej – w dobie mediów społecznościowych wizualny aspekt takich ogłoszeń jest bardzo istotny. To właśnie dobrze zrobione zdjęcia czy nagrania przykuwają uwagę potencjalnych zainteresowanych. Jeśli więc chcesz odnieść sukces adopcyjny – to pierwszy krok, który musisz wykonać. Jak jednak to zrobić?
Pamiętaj, żeby zdjęcia były bardzo wyraźne i starannie przygotowane. Nie musisz jednak dysponować profesjonalnym sprzętem, wystarczy Ci aparat telefonu. Warto przygotować takie materiały wizualne w świetle dziennym, z poziomu pyska psa lub kota. Skup uwagę zwierzaka na obiektywie tak, by pupil patrzył w jego stronę. Nie wrzucaj zdjęć rozmazanych czy źle oświetlonych, albo takich, które prezentują psa czy kota od tyłu.
Co ciekawe, bardzo dobrze działają zdjęcia wykonane podczas zabawy czy wymiany czułości z obecnym właścicielem. W ten sposób sprawnie możesz oddać charakter pupila. Unikaj sztucznych filtrów czy innych dodatków! Dodatkowo, jeśli nie czujesz się na siłach w fotografii, możesz zgłosić się do okolicznego fotografa, który pomoże Ci przygotować taką sesję. Wszystko w imię znalezienia odpowiedniego człowieka! Często fotografowie udzielają takiej pomocy za darmo, lub po kosztach po to, by dopełnić obowiązku wolontariackiego.
Czytaj też: MIAUCZENIE KOTA MA ZNACZENIE
Ogłoszenie adopcyjne – opis kluczem do sukcesu
Równocześnie musisz pamiętać, że wizualna strona to nie wszystko! Opis też ma znaczenie. Ogłoszenie adopcyjne warto podzielić na kilkuzdaniową część opisową oraz taką z wypunktowanymi informacjami szczegółowymi o psiaku.
W tej pierwszej części powinieneś skupić się na przykład na historii zwierzaka, czyli: skąd pochodzi, w jakich okolicznościach trafił do Ciebie, jeśli to możliwe – określ ile ma lat. Warto też w tutaj zaznaczyć przede wszystkim to, jakim charakterem cechuje się psiak czy kociak, jakie prezentuje zachowanie w codziennym życiu. Pamiętaj dodatkowo, że w takim opisie warto być szczerym i obok wskazania plusów zwierzaka zaznacz także to, co wymaga poprawy czy pracy. W międzyczasie pisania takiego opisu uwzględnij także informację dotyczącą tego, jak pies czy kot dotychczas żyli – w jakich warunkach, okolicznościach, jakie miało dotychczasowe kontakty (na przykład z innymi zwierzakami, czy dziećmi) oraz jak na te kontakty reagował. W tej części, co ważne, możesz też wspomnieć o preferencjach żywieniowych zwierzaka.
Co najważniejsze – pamiętaj, by zaznaczyć wszelkie choroby, o których już wiesz! Zatajanie takich informacji nie jest wporządku względem potencjalnego przyszłego właściciela.
💡Ciekawostka💡
Gotowe ogłoszenie adopcyjne warto pokazać komuś trzeciemu, by sprawdził, czy jest ono spójne, nie zawiera błędów czy literówek. Takie ogłoszenie napisane poprawnie wzbudza zaufanie, wygląda wówczas na bardziej rzetelne i szczere.
Szczegółowe dane pupila
Im więcej szczegółów tym lepiej. Jednak koniecznie pamięta – takie „twarde” dane na temat psiaka czy kociaka warto wypunktować. Wówczas są one bardziej przejrzyste i czytelne. Co to może być? Na przykład:
- wiek
- płeć
- typ rasy (jeśli jest w jakimś typie)
- czip (jest lub nie ma)
- czy zwierzę jest odrobaczone i zaszczepione a także wykastrowane
- obecność chorób zakaźnych (szczególnie FIV/FeLV u kotów), a także alergii i innych chorób przewlekłych
- stosunek do psów/kotów/innych zwierząt, a także do dzieci
- jaki jest preferowany dom
- gdzie jest możliwa adopcja
- czy obowiązuje ankieta i umowa adopcyjna
Pamiętaj także o tym, by udostępnić dane kontaktowe do ewentualnej adopcji, a także przycisk Call To Action! Poproś odbiorców w mediach społecznościowych o udostępnianie ogłoszenia, by większa ilość potencjalnych zainteresowanych miała szansę je zobaczyć!